Vitamine B17: alles wat je moet weten

Vooral in de winter houden we in de gaten of we er wel voldoende van binnenkrijgen: de dagelijkse vitaminen. Vitaminen zijn voedingsstoffen die in geringe hoeveelheid voorkomen in ons eten en drinken. We hebben allemaal vitaminen nodig, voor een normale groei en ontwikkeling en om ons lichaam gezond te houden. Ons lichaam kan vitamines niet zelf aanmaken, of kan dit zelf onvoldoende. Daarom zijn vitamines belangrijke voedingsstoffen waar je je lichaam van moet voorzien. Vooral van vitamine C is bij iedereen wel bekend dat het goed is voor de weerstand. Maar hoe zit dat eigenlijk met vitamine B17? Hieronder lees je alles wat je moet weten over deze stof.

Geen vitamine

Allereerst is het belangrijk om de grootste onwaarheid de wereld uit te helpen: vitamine B17 is helemaal geen vitamine. De stof wordt ook wel laetrile of amygdaline genoemd. Laetrile wordt gezien als onderdeel van het vitamine B-complex, de groep van alle B-vitamines. Maar dit is onterecht, want vitamine B17 is een ‘onzinvitamine’. Van laetrile is niet aangetoond welk effect het precies op het lichaam heeft. Het is dus ook niet bewezen dat de stof nuttig is voor je lichaam. Als je er te veel van binnen krijgt, dan kan het zelfs schadelijk zijn voor je lichaam.

Vitamine B17 is een ‘onzinvitamine’. Van laetrile is niet aangetoond welk effect het precies op het lichaam heeft.

Leatrile komt van nature voor in abrikozenpitten. Daarnaast komt het ook voor in appelpitten, kersenpitten, amandelen, bamboescheuten, gierst en andere plantaardige producten. Het is geen vitamine en het Voedingscentrum raadt de inname ervan af, vanwege de mogelijk schadelijke effecten voor je lichaam.

Tegen kanker?

In het verleden werd Laetrile aangeprezen als middel tegen kanker. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter nooit uitgewezen dat de stof kanker tegengaat of kan genezen. In laetrile zit zelfs een stofje dat cyanide heet en dat stofje is giftig voor het menselijk lichaam. Bij een overdosis van laetrile komt er ook veel cyanide in het lichaam. Hierdoor is de gedachte in het verleden ontstaan dat laetrile zou werken als een soort chemotherapie: een kankercel is gevoeliger voor sommige beschadigingen dan een gezonde cel. Laetrile zou kankercellen dus moeten kunnen vernietigen. Dit was destijds het idee. Dat het ook echt zo werkt, dat is niet zeker. Laetrile innemen, bijvoorbeeld via een voedingssupplement of door dagelijks een handje abrikozenpitten te eten, is sterk af te raden. In Amerika is het zelfs verboden.

Overschot vitamine B17

Stel dat je de adviezen negeert en vitamine B17 tot je gaat nemen, wat gebeurt er dan met je lichaam? Ten eerste kun je dus niet lijden onder een tekort aan laetrile. Als je er te veel van binnen krijgt, wordt het een ander verhaal. Je kunt er te veel van binnen krijgen door supplementen te gebruiken. Dan kan de giftige stof cyanide in je lichaam komen. Welke hoeveelheid zorgt voor klachten, is onduidelijk. Klachten die je kunt krijgen zijn in ieder geval misselijkheid, hoofdpijn, koorts, verwarring en beschadiging van de lever. Uiteindelijk kun je aan een overschot aan vitamine B17 zelfs komen te overlijden.

Welke vitaminen wel?

Het is nu wel duidelijk dat vitamine B17 een onzinvitamine is en niet veel goeds voor je lichaam kan betekenen. Welke vitaminen moet je dan wel binnen krijgen om je gezondheid goed te houden? De vitamines die goed zijn voor je lijf zijn in te delen in de vitaminen die oplosbaar zijn in vet en de vitaminen die oplosbaar zijn in water. De vitaminen die in vet op te lossen zijn, zitten in voedingsvetten. Deze vitaminen kunnen gedeeltelijk door het lichaam worden opgeslagen. Dit zijn de vitamines A, D, E en K. Vetoplosbare vitamines komen het lichaam weer uit via de gal of urine. Wateroplosbare vitamines (B en C) komen in vocht voor dat in voedingsmiddelen zit. Het lichaam kan deze vitaminen meestal niet goed opslaan. Via de urine plas je het teveel weer uit.

Vitamine A, D, E en K

De vetoplosbare vitamine A, vitamine D, vitamine E en K zijn vooral te vinden in voedingsmiddelen waar vet in zit. Zoals smeer- en bereidingsvetten, vis, vlees, melk en melkproducten. Vitamine A is vooral goed voor je ogen je afweersysteem, bevordert de groei en houdt je huid gezond. Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden. Ook draagt vitamine D een steentje bij in een goede werking van je spieren en je afweersysteem. Ook helpt vitamine D bij de opname van calcium uit je voeding. Vitamine E werkt als een antioxidant en vitamine K speelt een rol bij de bloedstolling en het behoud van sterke botten.

 

Vitamine B en C

Deze wateroplosbare vitaminen B en C haal je voornamelijk uit groente, fruit, brood en volkorenproducten, noten, peulvruchten, melk en melkproducten. Het vitamine B-complex is een grote groep aan B-vitamines die allemaal een rol spelen bij het behoud van een goede gezondheid. Vegetariƫrs nemen vaak een supplement voor vitamine B12, omdat die vitamine voornamelijk in vlees zit. Zonder vitamine B12 loop je het risico op problemen met je zenuwstelsel en wordt het risico dat er iets misgaat met aanmaak van je rode bloedcellen, ook groter. Een andere B-vitamine is vitamine B8, die zorgt dan weer voor gezond haar en een gezonde huid. De meeste B-vitamines spelen ook een rol bij het vrijmaken van energie uit voeding, zodat je die energie kunt gebruiken om te bewegen, te denken en te sporten. Je zou kunnen zeggen dat vitaminen je in leven houden.