Hoe innovaties in UX-technologie klantervaringen hebben verbeterd

Het voelt misschien als eeuwen geleden dat telefoons nog vastzaten aan een snoer en dat computers net zo groot waren als een kleine verhuisdoos. Maar deze dingen zijn pas de afgelopen twintig tot dertig jaar uitgegroeid tot hoe we ze nu kennen. En het was nog niet zo lang geleden dat we nog heel eenvoudig door het leven gingen zonder een apparaat in onze handen. 

Met het succes van technologie is alles veranderd. Niet alleen de manier waarop we leven, maar ook de programma’s en systemen die we overal voor gebruiken. Dankzij gebruikerservaringen, reviews en directe kritiek kan worden voorspelt wat klanten en toekomstige gebruikers willen. Het maakt uiteindelijk namelijk niet uit wat de nieuwste innovaties zijn die worden bedacht. Het is de gebruikerservaring, de UX, die bepaalt of iets het goed doet.

Gebruikerservaringen zijn, net als technologie, enorm veranderd. We horen tegenwoordig regelmatig oer dingen zoals kunstmatige intelligentie, automatisering, virtual reality, machine learning, etc. Deze technologieën verbeteren allemaal onze interacties met technologie. Chatbots die ons helpen bij online klantenservices, AI-hulp in zelfrijdende auto’s, gebarensturingsapparaten, spraakgebruikersinterfaces (Alexa, Siri en Google Home) zijn allemaal voorbeelden van efficiënte UX die de weg naar de toekomst in kaart brengen.

Virtual Reality

Mensen droomden al over Virtual Reality voordat het een echte mogelijkheid was. Toen het op de markt kwam, werd er ook geprofiteerd van alle UX-informatie die werd geregistreerd. 

VR heeft computerspellen omgetoverd tot een echte ervaring met een uniek grafisch ontwerp. Fysiek op één plek zijn terwijl het VR-systeem je naar een andere plek brengt. En het werkt zo goed dat het niet alleen voor games wordt gebruikt, maar ook voor liveconcerten of als manier om vliegangst te overkomen. Bovendien kun je ook online poker spelen of andere online casino’s bezoeken. Je kunt aan een echte pokertafel zitten en ervaren hoe het voelt om aan een pokertafel te zitten vanuit het comfort van je eigen huis.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is een programma dat is geprogrammeerd om over mensen en de wereld te leren, met een aantal beperkingen. Alexa, Bixby en Google Home behoren tot de vele AI-systemen die tegenwoordig worden gebruikt. De meeste mensen hebben Siri op hun telefoon, wat als een soort persoonlijke AI-assistent werkt.

AI is de beste verzamelaar van UX-gegevens. Alle informatie over de gebruiker wordt opgeslagen en naar een database verzonden om geanalyseerd te worden. Sommige AI-assistenten hebben zelfs de functie om zich rechtstreeks aan te passen aan hun gebruiker zonder dat iemand hier de code voor moet veranderen.

Hashtags en @-vermeldingen

Miljoenen mensen maken elke dag gebruik van het internet en er is altijd wel iemand die snel ergens naar heeft moeten zoeken. Hashtags en @-vermeldingen hebben gebruikerservaringen en UX-interacties versneld. Ze verbinden producten, organisaties en mensen met de rest van de wereld.

Hashtags en @-vermeldingen worden veel gebruikt op social media zoals Twitter, Instagram en Facebook om snel en efficiënt contact te maken. Binnen één uur kunnen miljoenen mensen bij elkaar worden gebracht en direct reageren op producten of diensten.

Predictive Analysis

Advertenties, websites en social media laten vaak dingen zien die je al eerder hebt bekeken op het internet. Dit zijn digitale kruimels van cookies. Cookies zijn gegevens van de verschillende websites die jij bezoekt. Alles wat jij op een website, bijvoorbeeld een online winkel bekijkt, wordt opgeslagen in een cookie. Als je de website vervolgens verlaat en naar een social media-platform gaat, krijg je producten van die winkel te zien in de advertenties. Dit wordt predictive analysis genoemd. Gebruikers hebben soms zelf niet eens door dat ze deze producten al eerder hebben gezien, maar je webbrowser weet dat wel.

Dit systeem baseert de gebruikerservaring om, net als AI, te voorspellen en analyseren wat de gebruiker wel en niet leuk of interessant vindt. Van daaruit wordt een profiel gecreëerd dat constant wordt gewijzigd en bijgewerkt op basis van de zoekopdrachten van de gebruiker en hoeveel tijd er op elke website wordt doorgebracht. 

Er is dus de afgelopen jaren enorm veel veranderd als het om UX en technologie gaat. Er is geen twijfel over mogelijk dat deze doorbraken in technologie in de toekomst nog sneller en op grotere schaal zullen plaatsvinden. Zolang we maar niet vergeten dat dit allemaal is om hulpmiddelen te vinden om te voorzien in de behoeften van de mensheid om te communiceren, verbinding te maken en samen te werken.

Vorige

Heeft je kind overdag last van broekplassen? Dit kunnen de oorzaken zijn

Volgende

Zo weet je zeker dat je je nabestaanden goed achterlaat

Laatste van Blog

withemes on instagram