Om deze redenen zijn pitten en zaden zo gezond

4 minuten lezen

Pitten en zaden kunnen veel goeds toevoegen aan een gevarieerd voedingspatroon. Tegenwoordig zie je veel foodies pitten en zaden toevoegen aan hun ontbijtjes, zo is een smoothiebowl niet compleet zonder een topping van lijnzaadjes of hennepzaad. Deze kleine toevoeging zorgt ervoor dat je extra vitaminen, mineralen, eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgt.

Omega 3-vetzuren

Pitten en zaden bevatten onder andere omega 3-vetzuren die een positief effect hebben op de gezondheid van je bloedvatenstelsel. Zeker voor vegetariërs of veganisten is het belangrijk om in de gaten te houden of je hier genoeg van binnenkrijgt.

Anabel Rodriguéz van het voedingsplatform SUPPLEMENTGUIDE helpt maandelijks vele mensen op weg met haar advies en geeft aan dat veel mensen weten dat omega 3-vetzuren gezond zijn, maar het toch vaak moeilijk vinden om hier voldoende van binnen te krijgen. Om een gebrek aan de gezonde vetten te voorkomen wordt vaak gekozen voor een supplement. Regelmatig zijn deze supplementen verrijkt met chiazaad en lijnzaad, omdat deze zaden rijk zijn aan omega 3.

Vezels in pitten en zaden

Veel pitten en zaden zijn daarnaast rijk aan vezels. Deze helpen bij het vertragen van de vertering, waardoor je langer een vol gevoel hebt. Je bloedsuikerspiegel gaat minder hard pieken. Dit kan helpen bij het afvallen en zorgt ook voor gezonde darmen. Onder andere lijnzaad en hennepzaad zijn rijk aan vezels. Je kunt de zaadjes bijvoorbeeld gebruiken als toevoeging aan je havermout, smoothie, yoghurt of baksels. Ook als garnering van een salade zijn zaden en pitten zeer geschikt.

Vitamines en mineralen

Welke vitamines en mineralen je binnenkrijgt door pitten en zaden toe te voegen is afhankelijk van welk soort je kiest, maar over het algemeen barstten pitten en zaden van de vitamines en mineralen.

Hennepzaad is een goed voorbeeld, dat naast vitamine E, vitamine B1, 2, 3, 6, en 11 ook magnesium, fosfor, kalium, calcium en ijzer bevat. Sesamzaad wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken en is niet alleen rijk aan essentiële voedingsstoffen, maar heeft ook antioxiderende eigenschappen en verbetert de opname van onder andere vet-oplosbare vitaminen (vitamine A, D, E en K).

Pitten en zaden toevoegen aan je eetpatroon

Je kunt zeer eenvoudig pitten en zaden aan je dieet toevoegen. Kies bijvoorbeeld voor brood met zonnebloempitten, die vol zitten met vitamine E, selenium, koper, mangaan en vitamine B5.

Zonnebloempitten helpen bij het verlagen van je bloedsuiker en cholesterolgehalte, evenals de bloeddruk. Je kunt zonnebloempitten ook zelf verwerken in bijvoorbeeld homemade mueslirepen of als topping voor je salade.

Hetzelfde geldt voor pompoenpitten. Deze pitten bevatten veel magnesium en schijnen mogelijk te helpen bij de productie van melatonine. Dit is het hormoon dat je helpt om in slaap te komen.

Zijn pitten en zaden duur?

Een veelgehoorde reden om geen pitten en zaden te eten, is omdat deze voedingsmiddelen duur zijn. Het klopt dat je redelijk wat betaalt voor zaden en pitten, maar je kunt hier wel erg lang mee doen. Je hoeft ook niet direct allerlei varianten in huis te halen, begin bijvoorbeeld met een potje chiazaad en breidt dit langzaam uit met andere zaden en pitten.

Vorige

Wat te doen bij een knieblessure

Volgende

Dit zijn de snelste telefoons van dit moment

Laatste van Blog

Sporten vanuit huis

We weten dat we regelmatig moeten bewegen, maar hoe moeilijk is het om voldoende te sporten

withemes on instagram