/

Minder schermtijd, meer bewegen in en rondom je huis: zo doe je dat

In de afgelopen jaren is er een opvallende trend te zien: kinderen zitten steeds vaker binnen achter een beeldscherm. Ze ‘tiktokken’ er wat vanaf, blijven in contact met hun vrienden via Whatsapp en kijken uren naar series en films via diverse streamingdiensten. Eerlijk is eerlijk: tijden veranderen nou eenmaal.

Dat betekent echter niet dat constant binnen zitten, weinig frisse lucht krijgen en amper bewegen gezond voor je zijn. In andere woorden: minder online zijn en meer bewegen in en rondom je woning is, ongeacht je leeftijd, van groot belang. Zorg daarom voor leuke spelelementen in of bij je huis die ervoor zorgen dat je meer beweegt. Denk aan een tafeltennistafel of aan een grote tuin die je actief bij moet houden. In dit artikel lees je er meer over.

Waarom bewegen en buiten zijn überhaupt van groot belang is

Uit onderzoek blijkt dat een op de zes kinderen nooit buiten speelt. En dat terwijl het zo goed is voor de ontwikkeling, de fysieke en de mentale gezondheid. Ook volwassenen zitten veel binnen achter hun laptop of smartphone. Tegelijkertijd neemt onze algehele gezondheid af. Daar kun je zelf wat aan doen door meer te bewegen en meer naar buiten te gaan. Dat merk je alleen al fysiek, omdat regelmatige lichaamsbeweging je fysieke conditie aanzienlijk verbetert. Door bijvoorbeeld elke dag een potje tafeltennis op een tafeltennistafel in de tuin te spelen of door samen met je partner de tuin aan te pakken, versterk je je spieren en verhoog je je cardiovasculaire conditie (het hart).

Een betere conditie heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. Je wordt minder snel ziek en de kans op hart- en vaatziekten in de toekomst wordt ook een stuk kleiner. Daarbij voel je je mentaal gezien ook beter, omdat beweging zorgt voor minder stress, angst en depressie. Dat komt omdat er endorfine, een gelukshormoon, vrijkomt op het moment dat je beweegt. Daardoor voel je je energieker, meer ontspannen en bovenal: gelukkiger. Kortom: bewegen is eigenlijk een must voor een gezond en gelukkig leven. Daarom is het zo belangrijk om dit vanaf jongs af aan al te doen. Tijd voor minder beeldschermen en meer beweging in en rondom je huis.

Tips om thuis meer aan je beweging te komen

Er zijn verschillende manieren om thuis meer aan je beweging te komen en zo je gezondheid een boost te geven. Dat betekent dat je dus niet eens je woning hoeft te verlaten om toch een beetje fit te blijven. Denk bijvoorbeeld aan fitness thuis. Heb je de ruimte om een kamer in te richten als plek om te sporten? Doe dat dan vooral. Die ruimte kun je gebruiken voor krachttraining, cardio op apparaten of andere vormen van sport zoals yoga en pilates. Andere tips die je op kunt volgen, zijn onder andere:

  • Richt een buitenruimte in met allerlei leuke sportieve elementen zoals een ping pong tafel buiten, een plek waar je buiten kunt fitnessen of een verhard stuk waar je bijvoorbeeld kunt touwtjespringen.
  • Maak in huis vaker gebruik van de trap (als je die hebt). Op en neer lopen op de trap is een hele goede work-out en zorgt voor zowel een betere conditie als sterkere spieren.
  • Plan beweging in je dagelijkse routine. Ga voor het ontbijt even naar buiten of doe wat rek- en strekoefeningen voordat je gaat slapen. Extra tip: dat kan heel goed in combinatie met mindfulness. Grote kans dat je een betere nachtrust hebt door deze combinatie.
  • Begin de dag met een heuse dans. Zet muziek aan in je woonkamer en verbrand wat calorieën voordat de dag echt begint door lekker los te gaan. Je hoeft niet goed te kunnen dansen om dit te doen; door te bewegen en te dansen heb je al een goed begin van de dag te pakken.
  • Zorg voor een tuin die veel onderhoud nodig heeft om zo in beweging te blijven. Let op: het is wel zo fijn om tuinieren in ieder geval een beetje leuk te vinden, anders raakt het groen al gauw in verval en dat zou zonde zijn.

Dit zijn de voordelen van het beperken van je schermtijd

Dat je in plaats van naar een scherm te kijken gaat bewegen, is sowieso al een goede vervanging. Wist je echter dat er sowieso veel voordelen te vinden zijn wanneer je je schermtijd beperkt? Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk bewezen dat te veel schermtijd kan leiden tot gewichtstoename, overgewicht en zelfs obesitas. Dat is niet alleen zo omdat je minder beweegt en meer zit of ligt, maar ook omdat het blauwe licht dat in schermen zit van invloed is op andere zaken in je leven.

Hoewel blauw licht an sich niet altijd slecht is, zorgt overmatige blootstelling aan kunstmatig blauw licht er wel voor dat je bijvoorbeeld last krijgt van je ogen. Je ogen raken namelijk oververmoeid, omdat ze het signaal krijgen van het blauwe licht dat ze steeds actief moeten zijn. Uit sommige studies blijkt zelfs dat te veel blauw licht kan leiden tot beschadiging van het netvlies. Tot slot slaap je slechter wanneer je te veel blauw licht tot je neemt, wat weer zorgt voor gewichtstoename en stress. Kortom: ga voor minder schermtijd en kies voor meer beweging om je heen, bijvoorbeeld met een tafeltennistafel of een fitnessplek thuis, om zo gezonder en gelukkiger door het leven te gaan.

Ik schrijf over uiteenlopende onderwerpen die te maken hebben met gezondheid, het lichaam, sporten en allerlei zaken die met huis en tuin te maken hebben. Kortom een gezellige blog waar jij je kunt verdiepen in uiteenlopende thema's. Neem eens een kijkje in de categorie├źn :)

Vorige

Het belang van communicatie in de slaapkamer

Volgende

Hoe verzeker je jezelf van juridische bijstand?

Laatste van Blog

withemes on instagram