Gezond blijven op de werkvloer 4 tips voor een actieve werkdag
/

Gezond blijven op de werkvloer: 4 tips voor een actieve werkdag

Zittend werk is voor veel Nederlanders vandaag de dag de norm. Je kunt je vast wel voorstellen dat dat niet echt bevorderlijk is voor je algehele gezondheid. Het lichaam ondergaat namelijk op de lange termijn verschillende fysiologische veranderingen bij zittend werk. Denk aan een verminderde bloedcirculatie, een vertraagde stofwisseling en rug- en nekpijn.

Daarom is het een must om te investeren in je gezondheid op de werkvloer. De vraag is alleen: hoe blijf je actief tijdens werk zonder dat je veel tijd kwijt bent aan bewegen? In dit artikel delen we enkele waardevolle tips om actief te blijven op de werkvloer, waarbij zowel voetbaltafels als wandelmeetings voorbij zullen komen.

1. Investeer in ergonomische meubels voor op kantoor

Mensen die zittend werk doen, zijn over het algemeen werkzaam op een kantoor of op een werkplek waar ze computerwerk doen. Hiermee creëren ze een zittende levensstijl die sneller dat je denkt negatieve gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Omdat je vaak voor een langere periode achter elkaar in dezelfde houding zit, kun je last krijgen van je nek, je rug en je schouders. Dat heeft uiteindelijk invloed op je algehele beweging.

Investeer daarom in ergonomische kantoormeubels die je precies af kunt stellen op de behoeften van je lichaam. Voorbeelden van ergonomische meubels zijn verstelbare bureaustoelen, sta-zit-bureaus en standaarden voor je laptop en extra scherm. Daarmee zorg je er direct voor dat lichamelijke klachten worden verminderd en je gezonder aan de slag kunt gaan.

2. Dynamisch bewegen en werken op een bureaufiets

Een actieve werkstijl aannemen, kun je op verschillende manieren doen. Met de bovenstaande tips voor ergonomische kantoormeubels heb je al een goed begin te pakken. Daarmee zorg je er in ieder geval al voor dat je rechtop zit en dat je lichaam de juiste ondersteuning krijgt. Hierbij kun je nog net een stapje verder gaan als je dat zou willen. Het is namelijk ook mogelijk om daadwerkelijk achter je bureau te gaan bewegen. Dat kan met een zogeheten bureaufiets.

Een bureaufiets is een bureaustoel of kruk met de trappers van een fiets, ook wel bekend als de fietsstoel. Deze innovatieve stoelen zijn ideaal op de werkvloer en bieden verschillende voordelen aan voor je gezondheid en de algehele productiviteit. Zo kun je je cardiovasculaire gezondheid verbeteren door te fietsen tijdens het werken. Je stimuleert hierbij de bloedcirculatie en je bent actief calorieën aan het verbanden. Dit zorgt ook meteen voor minder stress en een verbeterde concentratie.

3. Schaf een voetbaltafel aan voor op de werkvloer

Je komt ze heel vaak tegen in kantoren: voetbaltafels. Dat is niet voor niets het geval. Een voetbaltafel is namelijk het ideale middel om tussen werk door even lekker te ontspannen én te bewegen. Het grote voordeel van voetbaltafels is dat ze zowel voor lichamelijke als geestelijke ontspanning zorgen. Dit heeft beide veel invloed op je gezondheid. Even lekker ontstressen terwijl je aan het bewegen bent; een betere combinatie kan bijna niet.

Daarnaast helpt een voetbaltafel actief mee aan het versterken van de teamgeest. Je moet immers samenwerken én tegen anderen spelen, waardoor je ook nog op het gebied van communicatie, samenwerking en teambuilding goed bezig bent. Beschik je niet over genoeg ruimte om een voetbaltafel neer te zetten? Geen zorgen: in dat geval is een inklapbare voetbaltafel kopen misschien iets voor jullie bedrijf. Deze klap je binnen no time in en uit en kun je dus na het spelen gemakkelijk opbergen.

4. Wandelend vergaderen: plan meetings buiten in

Over het algemeen zijn we het gewend om op kantoor binnen te werken. Computerwerk zoals meetings en mails werken we het liefst zittend af. Dat terwijl bepaalde werkzaamheden ook best lopend of zelfs fietsend kunnen worden gedaan. Dat kan met behulp van de hierboven genoemde fietsstoel, maar ook in de echte buitenlucht. Heb je bijvoorbeeld een meeting met collega’s op de agenda staan? Breng die meeting dan naar buiten en ga samen al wandelend vergaderen.

Er zijn al veel bedrijven die kiezen voor zogeheten wandelmeetings of misschien zelfs staand vergaderen (wat ook binnen kan). Dat is niet voor niets het geval, want hiermee stimuleer je lichamelijke activiteit en zo je bloedcirculatie en het verhogen van je energie. Naast de beweging is de frisse lucht enorm goed voor je. Ook de zon of de vitamine D die in lucht zit door de zon heeft een positieve invloed op de verlichting van stress en spanning en het verbeteren van je concentratie en gezondheid.

Al met al is het een must om als ondernemer te investeren in een actieve werkstijl op de werkvloer. Daarmee zorg je ervoor dat het ziekteverzuim (dat al enkele jaren in de lift zit) terug wordt gedrongen, dat medewerkers gezonder en gelukkig zijn en dat ze over meer concentratie en energie beschikken om de werkdag aan te gaan. Alleen maar voordelen dus.

Ik schrijf over uiteenlopende onderwerpen die te maken hebben met gezondheid, het lichaam, sporten en allerlei zaken die met huis en tuin te maken hebben. Kortom een gezellige blog waar jij je kunt verdiepen in uiteenlopende thema's. Neem eens een kijkje in de categorieën :)

Vorige

Dit is hoe je meer sfeer in je woonkamer kunt brengen!

Laatste van Blog

withemes on instagram