/

5 Tips bij lactose-intolerantie

Als je te kampen hebt met lactose-intolerantie dan wordt je geconfronteerd met een voortdurend proces van wikken en wegen. Welke producten kan ik eten en drinken zonder risico en zal ik dat stukje taart toch eten, ondanks dat ik weet dat ik er morgen spijt van heb? Jij weet als geen ander dat het een behoorlijke uitdaging is om toch nog een beetje van het leven te kunnen genieten. Toch hoeft het niet te betekenen dat je je favoriete voedingsmiddelen moet opgeven of je gezondheid in gevaar moet brengen. Zeker als je net de diagnose lactose-intolerant hebt gekregen, is het slim om even de tijd te nemen om uit te vinden wat voor jou het beste werkt. Want met de juiste kennis en aanpak kun je nog steeds genieten van heerlijk eten zonder klachten naderhand. In dit artikel delen we vijf waardevolle tips die je kunnen helpen om succesvol om te gaan met lactose-intolerantie.

Tip 1: Kijk online voor lactosevrije producten

Allereerst willen we je deze tip geven. Tegenwoordig is er veel meer bekend over lactose-intolerantie en daarom zijn er ook veel meer lactosevrije producten verkrijgbaar. Niet alleen in de supermarkt maar nog veel meer online. Denk aan lactosevrije chocoladerepen, chocoladepasta of kaascrackers. Dit zijn van die heerlijkheden waar je blij van wordt en die je leven een stuk leuker maken! 

Tip 2: Kennis is macht: ken je lactosebronnen. 

Verder is het natuurlijk essentieel om te zorgen dat je goed op de hoogte bent van welke producten in de supermarkt je wel mag hebben en welke een echte no-go zijn. Leer waar je op moet letten bij het lezen van het etiket op de producten en zorg dat je weet wat verborgen lactosebronnen zijn. Zuivelproducten zijn uiteraard voor de hand liggende bronnen van lactose, maar ook veel verwerkte voedingsmiddelen zoals koekjes, gebak, sauzen en soepen kunnen lactose bevatten. Lees daarom altijd zorgvuldig de ingrediëntenlijst. Zo voorkom je dat je, zonder dat je het in de gaten hebt, toch lactose binnenkrijgt en je klachten opspelen. Dit kost je in het begin misschien veel tijd, maar op een gegeven moment weet je feilloos welke producten er wel of niet in jouw winkelwagentje terecht mogen komen.

Tip 3: Vervang zuivelproducten door plantaardige alternatieven

Tegenwoordig zijn er gelukkig veel alternatieven voor zuivelproducten die geen of weinig lactose bevatten, zoals plantaardige melk zoals amandel-, rijst- of havermelk. Deze zijn verkrijgbaar in de meeste supermarkten en bieden een gezond alternatief voor melk. Ook zijn er diverse merken veganistische kaas en yoghurt beschikbaar die lactosevrij zijn. Experimenteer met verschillende alternatieven om te ontdekken welke het beste bij jouw smaak passen. In de meeste supermarkten zijn de basisproducten in ieder geval verkrijgbaar. Verder loont het ook nog wel eens de moeite om een kijkje te nemen in biologische winkels en, zoals we hierboven al meldden, kijk dus ook beslist online!

Tip 4: Verhoog je calciuminname

Lactose-intolerantie kan leiden tot een verminderde inname van calcium, wat essentieel is voor sterke botten en tanden. Zorg ervoor dat je voldoende calcium binnenkrijgt door voedingsmiddelen zoals groene (blad)groenten, amandelen en sardines toe te voegen aan je dieet. Als aanvulling kun je ook overwegen om een calciumsupplement te nemen, eventueel met vitamine D. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat je lichaam calcium en fosfor beter opneemt. Maar het is verstandig om even contact op te nemen met je huisarts of diëtist voordat je supplementen inneemt.

Tip 5: Kies voor natuurlijke probiotica

Vanwege het gebrek aan het enzym lactase is er bij lactose-intolerantie vaak ook sprake van een moeizame vertering van zuivelproducten. Je kunt dit zelf wat verbeteren door natuurlijke probiotica aan je dieet toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals plantaardige yoghurt. Wist je dat zelf plantaardige yoghurt kan maken? Wil je het jezelf makkelijk maken, dan kun je ook kiezen voor een probioticum supplement. Hoe dan ook, probiotica ondersteunen je darmflora en kunnen helpen bij de spijsvertering en de symptomen van lactose-intolerantie verminderen.

Tip 6: Raadpleeg een professional

Vind je het zelf lastig om alles uit te zoeken? Dan is het slim om professioneel advies in te winnen. Een diëtist kan je helpen om een evenwichtig dieet samen te stellen en je nog meer handige tips en adviezen geven voor geschikte alternatieven.

Lactose-intolerantie is niet leuk, maar met de juiste kennis en aanpak kun je er succesvol mee omgaan en nog steeds genieten van een heerlijk en gezond dieet. Met de extra inzichten die je opdoet over voeding en je nieuwe gewoonten zorgen ervoor dat je gezond en sterk wordt en volop van het leven kunt genieten!

Ik schrijf over uiteenlopende onderwerpen die te maken hebben met gezondheid, het lichaam, sporten en allerlei zaken die met huis en tuin te maken hebben. Kortom een gezellige blog waar jij je kunt verdiepen in uiteenlopende thema's. Neem eens een kijkje in de categorie├źn :)

Vorige

Erge hoofdpijn: dit kun je er zelf tegen doen

Volgende

Zo ga je uitglijgevaar goed tegen: vier tips

Laatste van Blog

withemes on instagram