zomerfruit

Zomerfruit: alle weetjes

Jezelf verwennen of genieten met elkaar doe je met…

Zinnenprikkelend zomerfruit! Natuurlijk ken je die bloedrode zoete Hollandse aardbeien, maar er is meer. Delicate dieproze frambozen, friszure rode aalbessen, koninklijke blauwe bessen, kruidig zoete bramen en knapperige kruisbessen. Stuk voor stuk echte ‘smul van mij’ fruitsoorten; aromatisch en intens van smaak. Laat je verwennen deze zomer met heerlijk zacht zomerfruit! Want tijdens de zomermaanden kan je echt genieten van al dat lekkere zachte zoete fruit dat nu volop in de winkels ligt.

Zomers genieten

Deze zomerse snoepjes van Moeder Natuur zijn zo lekker dat je er niets bij nodig hebt om er van te genieten. Als je een schaaltje op tafel of op je bureau zet, durven we te wedden dat het snel leeg is. Maar je kunt het zomerfruit ook heel goed verwerken in allerlei gerechten. Fruitsalades, vruchtenbowl en desserts: je kunt er alle kanten mee op. Smakelijk en heel eenvoudig is een combinatie van aardbeien, bessen, frambozen, bramen en/of kruisbessen. Puur natuur of bestrooid met een beetje (poeder)suiker. Wil je er wat meer werk van maken dan kun je de vruchten pureren en de vruchtenpuree gebruiken als basis voor smoothies, milkshakes, vruchtensauzen en ijs. Klik hier voor inspiratie.

Snoep gezond!

Al die rood-blauw gekleurde fruitsoorten zijn niet alleen supermooi en ontzettend lekker, ze zijn ook nog eens supergezond. Zo bevat een schaaltje aardbeien al meer vitamine C dan een sinaasappel. En zitten er in blauwe bessen en bramen extra gezonde natuurlijke blauwe kleurstoffen (anthocyanen) die belangrijk zijn voor de werking van onze hersenen. Ook de rode kleurstoffen in frambozen en bessen doen veel goeds in je lichaam. Frambozen bevatten zelfs een stof (ellagitannine) die verder alleen in geneeskrachtige kruiden voorkomt. Aan ellagitannine wordt een kankerremmende werking toegeschreven.

Zo haal je de 2×2 wel deze zomer

Laat je dus verleiden deze zomer door dit zoete zomerfruit. Een schaaltje van 100 – 125 gram telt al als 1 portie fruit. Zo haal je met gemak de 2×2 deze zomer!

Weetjes over zomerfruit

Weetjes

Kun je aardbeien invriezen? Waar en hoe kun je frambozen het beste bewaren en hoe lang? Tips om nog meer plezier te hebben van zacht zomerfruit.

  • Koop mooi gaaf en zacht zomerfruit, gekneusde vruchten schimmelen snel
  • Bewaar zacht zomerfruit in de koelkast. Ongewassen en uitgespreid op een bord (1 a 2 dagen).
  • Aardbeien, frambozen en alle andere soorten zacht zomerfruit kun je prima invriezen. Doe dat zo snel mogelijk na aankoop. Spreid het fruit uit op een bord of in een schaaltje en laat het fruit bevriezen. Wanneer de vruchten bevroren zijn kun je ze verpakken in een diepvrieszakje of –doosje.
  • Ingevroren zacht zomerfruit wordt altijd enigszins zacht als het ontdooid is. Heerlijk in bijvoorbeeld gebak, zoete sauzen, nagerechten en smoothies. Aardbeien bijvoorbeeld kunnen zonder suiker, met suiker of met een suikeroplossing worden ingevroren.
  • Zacht zomerfruit maak je schoon door het kort in koud water te wassen en pas daarna de kroontjes of steeltjes te verwijderen.
  • Aardbeien voor garnering blijven mooi door ze even in ijskoud water te dompelen en vervolgens op een doek te drogen. Verwijder na het wassen het kroontje.
  • Prak twee frambozen, bramen of aardbeien in een kommetje fijn en klop met mosterd, witte wijnazijn en olijfolie tot een heerlijke fris zoete dressing.
  • Prik aardbeien of frambozen aan een satéprikker en doop ze in gesmolten pure chocolade. Zet de prikkers in een hoog glas te drogen of prik ze in de bolle kant van een gehalveerde meloen.
  • Frambozen zijn heerlijk om zo te eten, maar ook als compote, verwerkt in een warme of koude saus bij nagerechten of als jam.
  • Verrassend aperitief: in een groot wijnglas een aardbei, framboos, braam en enkele bessen. Er overheen een laagje rosé of mousserende wijn schenken. Eventueel garneren met een blaadje munt.