Zo belangrijk is licht voor de (mentale) gezondheid

Aan het einde van de winter zien we vaak dat mensen minder lekker in hun vel zitten. Ze voelen zich niet goed, hebben te maken met een winterdip en kunnen niet wachten tot het weer warmer en langer licht wordt. De grote boosdoener van dit nare gevoel aan het einde van de winter is dan ook een gebrek aan licht. Het menselijk lichaam heeft ongelooflijk veel behoefte aan licht. Het grootste resultaat wordt behaald met natuurlijk daglicht, maar ook kunstlicht kan een positief effect hebben op de gezondheid.

Maar hoe komt dat precies? Waarom is het zo belangrijk om voldoende licht op te doen? Welk effect heeft dit op het lichaam? En hoe zorg je er zelf voor dat je aan voldoende licht per dag komt?

We kunnen niet wakker zijn zonder licht

Dit heeft alles te maken met de bron van ons bestaan. Het menselijk lichaam is simpelweg niet gemaakt om wakker te zijn zonder licht. Net als dat een mens niet kan vliegen en niet kan zwemmen zoals een vis doet. We zijn van nature geprogrammeerd om te slapen als het donker is en te leven als het licht is. Dit is nog uit de tijd dat we niet op de klok leefden.

De evolutie was echter niet berekend op de huidige moderne tijd. Dankzij kunstlicht zijn we nu in staat om langer wakker te zijn dan vroeger. Zelfs nog ver nadat de zon is ondergegaan. Met de lampen van https://www.ledwereld.nl/ zorgen we er niet alleen voor dat onze woning sfeervol is, maar dat we ook op donkere dagen productief kunnen blijven. Licht is belangrijk. Dit leidt echter wel tot verstoringen in ons natuurlijke slaapritme, onze biologische klok.

Haal zoveel mogelijk daglicht in huis

Nu we beseffen hoe belangrijk licht is voor onze gezondheid, is het ook belangrijk om hier zoveel mogelijk van in huis te halen. Bijvoorbeeld met behulp van de juiste raambekleding. Met goede raambekleding weet je de juiste balans tussen privacy en natuurlijk daglicht te vinden.

Probeer zelf ook meer in het daglicht te komen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je minimaal dertig minuten tot een uur buiten doorbrengt. Ga bijvoorbeeld fietsend naar het werk of doe lopend boodschappen. Dit zijn allemaal eenvoudige aanpassingen die je kunt doen om meer zonlicht op te doen.

Leg apparaten na zonsondergang aan de kant

We kunnen niet meer zonder onze smartphones, televisies en andere schermpjes. Deze werken echter allemaal met blauw licht. Dit blauwe licht heeft een zeer negatief effect op de aanmaak van slaaphormonen. Hoe meer we naar deze beeldschermen kijken voor het slapengaan, hoe lastiger ons lichaam het vindt om tot rust te komen. Daarom is het verstandig om dergelijke apparaten na zonsondergang of vanaf een specifieke tijd weg te leggen. Op die manier voorkom je dat het biologische slaapritme wordt verhinderd.

Ik schrijf over uiteenlopende onderwerpen die te maken hebben met gezondheid, het lichaam, sporten en allerlei zaken die met huis en tuin te maken hebben. Kortom een gezellige blog waar jij je kunt verdiepen in uiteenlopende thema's. Neem eens een kijkje in de categorie├źn :)

Vorige

Ga jij qua wijn altijd voor de veilige keuze? Zo ontdek je nieuwe soorten!

Volgende

Interieurtips voor een zomerverbouwing

Laatste van Blog

withemes on instagram