Hoe vaak sporten per week is ideaal?

Wil jij starten met sporten? Dan is het goed om een plan op te stellen met daarin je doelen, wat je gaat doen en wanneer je gaat sporten. Een trainingsschema zorgt ervoor dat je gericht aan de slag gaat en dit merk je in de resultaten die je behaalt. Er zijn een aantal belangrijke zaken om over na te denken bij het opstellen van jouw trainingsschema. Hoe vaak moet je sporten per week om de gewenste resultaten te behalen? Wij vertellen je meer.

Spieren opbouwen

Er zijn verschillende redenen om te willen sporten. Misschien wil je afvallen, meer spiermassa opbouwen of fitter worden. Voor al deze doelen geldt dat meer niet altijd beter is. Wanneer je te vaak per week traint, raken je spieren uitgeput. Je spieren hebben tussen de trainingen in tijd nodig om te herstellen en te groeien.

Is het jouw doel om je spieren te versterken? Dan kan twee keer sporten per week voldoende zijn. Wie voor echt grote spieren gaat, zal iets vaker moeten trainen. Het aanbevolen minimum is drie keer per week.

Je kunt ook vaker trainen, maar in dit geval is het verstandig om voor een splitschema te kiezen en de verschillende spiergroepen te verdelen over de week. Zo krijgen jouw spieren tussen de trainingen door altijd 1 à 2 dagen rust.

Hoe vaak sporten om af te vallen

Om af te vallen is het over het algemeen verstandig om minstens twee keer per week te sporten. Kies voor cardiotraining in combinatie met krachttraining voor een optimaal resultaat. De kans is groot dat jij extra enthousiast aan de slag gaat als je muziek luistert via je sportoordopjes tijdens het trainen. Dit geeft je de boost om extra lang door te gaan of net even een wat meer te geven.

Conditie opbouwen

Je conditie bestaat uit verschillende onderdelen. Conditie omvat zowel kracht, uithoudingsvermogen, lenigheid, snelheid en coördinatie van je spieren. Het opbouwen van conditie vraagt vooral om regelmaat. Neem niet gelijk te veel hooi op je vork, maar begin met twee vaste dagen in de week. Op deze manier maak je gemakkelijker een gewoonte van het sporten en hoef je niet op de dag zelf te beslissen of je wel of niet gaat sporten.

Wil je bijvoorbeeld gaan hardlopen om je conditie te verbeteren? Start dan met een laag tempo en een niet al te verre afstand. Dit kun je steeds wat verder uitbouwen. Met een gratis hardloopapp werk je kosteloos naar jouw doelen toe.

Sporten en voeding

Om jouw gewenste resultaten te behalen is het niet alleen belangrijk om genoeg en op de juiste manier te trainen. Ook de juiste gezonde voeding speelt hier een grote rol in. Als je wilt afvallen is het bijvoorbeeld verstandig om je calorie-inname te beperken en minder koolhydraten te nuttigen. Voor spiergroei is het eten van voldoende calorieën en een juiste balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten essentieel. Door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen kun je echt fit worden.