Sinds het afgelopen jaar is er een nieuwe wet ingegaan met betrekking tot online gokken in Nederland. Sindsdien is er een overvloed aan reclames op de TV en radio over online casino’s. Vanuit de wetgeving zijn er wel veel eisen die aan de reclames worden gesteld, maar desondanks heerst er toch vrees voor een overschot aan gokreclames. Niet alleen in Nederland is dit een probleem, maar ook buitenlandse casinos ergeren zich aan de overvloed aan gokreclames. In dit artikel zullen we verder ingaan op waar die angst precies vandaan komt.
Wat is er precies veranderd in oktober 2021?
De wetgeving die in is gegaan vorig jaar, maakt het mogelijk dat online casino’s legaal kunnen opereren in Nederland. Ook bestaat sindsdien CRUKS; het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Gokkers die zich willen beschermen tegen het gokken kunnen zich hierin inschrijven, maar ook als een familielid of vriend denkt dat iemand gokverslaafd is kan hij of zij iemand inschrijven in Cruks. Er volgt daarna een onderzoek door de Kansspelautoriteit om te kijken of de persoon in kwestie daadwerkelijk gokverslaafd is. Als dit uiteindelijk zo is, mag je 6 maanden lang niet meespelen in casino’s. Als je eenmaal ingeschreven staat, kun je je ook niet uit Cruks uitschrijven. Het doel van de wetgeving is vooral om een veilige gokwereld te creëren voor gokkers, en dat er uiteindelijk geen casino’s zonder vergunning meer bestaan. Toch zijn er nog veel gokkers die meespelen in een casino zonder vergunning, om zo Cruks omzeilen mogelijk te maken. Het is voor de speler namelijk makkelijk om mee te spelen in een casino zonder Cruks. Zo’n casino is een buitenlands casino, bijvoorbeeld uit Malta. Zij zijn niet verplicht om een Nederlandse vergunning aan te vragen, mits ze zich ook niet specifiek richten op Nederlandse spelers. Sinds deze wet is ingegaan, proberen alle casino’s die wel een vergunning hebben weten te bemachtigen op een agressieve wijze het grootste marktaandeel te veroveren. Dat heeft voorlopig vooral geresulteerd in een overschot aan reclames op radio en TV. Dit zorgt voor veel ophef onder een aantal mensen. Want wat zijn nu eigenlijk de regels omtrent reclame maken voor online casino’s?
Wat zijn de regels omtrent reclame maken voor online casino’s?
Er zijn een aantal regels omtrent reclame maken voor online casino’s waar ze zich aan moeten houden. Zo mag de reclame niet gericht zijn op personen in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 24 jaar, mag het niet de indruk wekken dat deelneming aan kansspelen een oplossing kan vormen voor financiële of andere persoonlijke problemen en de reclame mag niet gericht zijn op personen die zich hebben uitgesloten van deelname aan georganiseerde kansspelen. Er zijn nog veel meer regels waar casino’s zich aan moeten houden als ze reclame maken op de TV en radio. Zo moeten ze zich ook houden aan bepaalde tijdslots. Zo mag er bijvoorbeeld overdag niet zomaar reclame gemaakt worden. Toch zijn deze regels blijkbaar niet genoeg, en wordt er zelfs nagedacht om de reclameregels aan te scherpen.
Moeten de reclameregels worden aangescherpt?
Er leeft een angst onder de online casino uitbaters dat er te veel reclames op de mensen afgevuurd worden in een korte tijd, waardoor mensen zich zullen irriteren.
Sommige partijen, zoals Holland Casino en TOTO, vragen zich af of er een limiet moet komen op het aantal reclames. Ook andere landen spreken zich uit over de irritaties omtrent de casino reclames, zoals Zweden. Zij hebben recentelijk ook de markt voor legale online casino’s geopend, en vinden dat er sindsdien een overvloed aan reclames is. Kamerleden waren al in gesprek om te kijken op welke manier ze de regels eventueel konden aanscherpen, maar afgelopen week heeft de Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind aangegeven dat een te strenge aanpak van casino’s ook kan leiden tot het uitwijken van Nederlandse gokkers naar buitenlandse casino’s. Dit is namelijk het gevaar van te strenge maatregelen, en dat moet eigenlijk voorkomen worden. Maar wat wordt er dan precies besproken tussen de Kamerleden?
Kamerleden willen reclamecode voor online marketing voor online casino’s
Zoals hierboven al even benoemd, zijn er ook Kamerleden die een motie hebben ingediend om de reclamecode die de KSA heeft opgesteld voor de TV en radio, door te trekken voor de online omgeving. Dit willen ze vooral doen om jongeren te beschermen. Zo willen ze de venstertijden wellicht aanpassen, zodat de reclames jongeren en kinderen niet bereiken. Ook zijn er stemmen uit de samenleving opgekomen die zich tegen de hoeveelheid reclames vanuit de gokindustrie verzetten. Zo ook jongerenwerker Marco uit Zutphen, die in de praktijk met jongeren met gokproblemen werkt. Hij vindt het abnormaal dat er zoveel reclames over gokken langskomen, en vindt het onterecht dat online gokken sinds 1 oktober 2021 legaal is geworden in Nederland.
Conclusie
Het is dus wel duidelijk dat de meningen over de nieuwe wetgeving erg verschillen. Het doel is dat er een veiligere wereld wordt gecreëerd in de gokwereld door een Cruks casino, maar of dit echt gaat lukken is nog maar de vraag. Zo wordt er ook gedacht dat het juist kan zorgen voor mee probleemgokkers. Of er strengere regels worden opgesteld rondom de reclames, zal ook maar moeten blijken. Het is in ieder geval wel duidelijk dat er iets aan gedaan moet worden, tot de irritaties nog groter worden.