De pandemie heeft een hoop veranderd aan ons dagelijkse leven. Zomaar even naar buiten zonder mondkapje was bijna twee jaar niet mogelijk. Het geven van een feestje, een bezoekje brengen aan casino Nederland of genieten van een festival was lang niet aan de orde. Nu de pandemie zeker nog niet voorbij is, maar wel steeds meer mogelijk is, zien we een aantal permanente veranderingen. Zo werken veel mensen thuis en is het onlinegedrag van Nederlanders drastisch veranderd.
Online shoppen
Dit was wel een beetje te verwachten, maar online shoppen is een stuk populairder geworden. Mensen konden massaal de deur niet meer uit en gingen dus hun aankopen maar online doen. Bedrijven hebben deze service enorm moeten verbeteren. Vooral de bezorgdiensten hadden het erg zwaar met de toename.
Voor de pandemie kocht 15% van de Nederlanders wel eens iets online. Nu is dit 24%. Niet alleen het gedrag van de consument is veranderd maar ook de wensen en behoeften. Alle processen zoals het doen van bestelling en het bezorgen, zijn extreem versimpeld. Alles moet zo snel en makkelijk mogelijk.
Contactloos betalen
Hier zag men al een stijgende lijn in, maar door covid zijn steeds meer bedrijven gestopt met cash geld aannemen. Hierdoor zijn klanten verplicht te pinnen. Het contactloos betalen heeft hierdoor een enorme spurt gemaakt en het online bankieren ook.
Vriendengroepen stuurden elkaar wel al tikkies, maar betalen via QR-codes is ook steeds normaler. Online betalen is zo eenvoudig geworden dat niemand er meer wat tegen heeft.
TV kijken
Veel Nederlanders werken sinds de start van de pandemie thuis. Dit betekent automatisch dat er meer tv gekeken wordt. Het is opvallend dat de tv bij veel mensen thuis continu aanstaat zonder dat ernaar gekeken wordt.
Niet alleen op de tv maar de schermtijd in het algemeen is toegenomen. Telefoons, iPads, tablets enzovoort. Je kan alles kijken wat je wilt en streamingsdienst Netflix heeft dit ook gemerkt. Het bedrijf ziet een grote toename aan inkomsten. Iedereen deelt abonnementen met elkaar en familie, maar hier verdient Netflix natuurlijk weer meer geld aan.
Bedrijven zijn bezorgd
Niet iedereen ervaart een groei tijdens de pandemie. De horeca heeft het enorm zwaar gehad, net als kledingwinkels, bioscopen en nog veel meer soorten bedrijven. Sommige van dit soort veranderingen lijken niet terug te draaien. Nederlanders vinden het fijn om thuis te werken en online te shoppen. Hierdoor maken de bedrijven zich zorgen. Gaat het leven weer terug naar hoe het was?
Veel experts zeggen van niet. Wel zijn Nederlandser bezorgt over de veiligheid van hun gegevens. Hierdoor zien sommige mensen toch af van het afhankelijk zijn van het internet. Jongeren missen vooral de mogelijkheid van het passen van kleding en schoenen. Dit kan niet als je online besteld.
Langzamerhand gaan we wel steeds meer op stap met z’n alle. De jongeren feesten door, terwijl andere weer rustig een terrasje durven pakken. Aan de andere kant is het leven voor risico groepen nog steeds beperkt. Zij hopen dat iedereen de pandemie toch serieus blijft nemen.