Onlangs verscheen in het nieuws dat je van fruit dik wordt. Als dat zo is, waarom krijgen we dan al jaren lang het advies om twee stuks fruit per dag te eten?


Er werd aangegeven dat veel mensen vergeten dat fruit ook calorieën levert. Inname van meer calorieën dan je verbruikt leidt tot overgewicht. Fruit bevat vruchtensuikers en deze leveren calorieën. Het levert echter een stuk minder calorieën dan veel andere tussendoortjes. In een appel en sinaasappel zit gemiddeld 50-60 kcal, net zoveel als in een speculaasje. Een kiwi bevat maar 30 kcal. Wanneer je twee stuks fruit op een dag eet, krijg je hiermee gemiddeld rond de 100 kcal binnen. Dit is totaal nog altijd veel minder dan een candybar. Een candybar levert 250 tot 300 kcal.

Een ander nadeel zou zijn dat fruit het tandglazuur aantast. De meeste dingen die je eet tasten het tandglazuur aan. Fruit, andere tussendoortjes, een maaltijd, allemaal hebben ze effect op het tandglazuur. Daarom is het belangrijk niet de hele dag door te eten, maar de eetmomenten tot maximaal 6 à 7 keer per dag te beperken.

Alle kleuren van de regenboog
Fruit levert echter veel meer dan alleen vruchtensuikers. In elke soort fruit zitten namelijk vitamines, mineralen en vezels. Iedere soort heeft zijn eigen unieke samenstelling van verschillende voedingsstoffen. Daarom wordt ook vaak gezegd: eet alle kleuren van de regenboog. Het advies om twee stuks fruit per dag te eten, is er dus niet voor niets.

Vitamines in fruit
De bekendste vitamine in fruit is ongetwijfeld vitamine C. Fruit levert ongeveer 30 procent van de vitamine C die je dagelijks nodig hebt. Vitamine C is een belangrijke vitamine die onder andere zorgt voor een goede weerstand.

Naast vitamine C zitten er nog andere vitamines in fruit, zoals vitamine A en foliumzuur (vitamine B11). In mango, mandarijn, abrikozen en passievrucht zit bijvoorbeeld een redelijke hoeveelheid vitamine A. Aardbeien en sinaasappels bevatten relatief juist veel foliumzuur.

Naast vitamines bevat fruit mineralen als magnesium en kalium. Kalium draagt onder andere bij aan het reguleren van de bloeddruk. Verder zorgen de vezels in fruit voor een vol gevoel en een goede darmwerking.